El cas d’en DJ
A classe de Intervenció des del Context Familiar i
Social de l’Infant amb Discapacitat vam estar llegint i comentant el cas d’en DJ;
un nen de 4 anys que entra a un col·legi ordinari (el qual li tocava per zona),
a 2n d’Ed. Infantil. En DJ té el Síndrome de Down. La que ens conta la història
és la seva mestra i ho fa a la ponència “La inclusión escolar en los centros
de Educación Infantil y Primaria: Cinco reflexiones a dúo a propósito de la
historia de D.J”
El primer que ens conta la mestra és el fet que,
el procés d’adaptació no només va ser cosa d’en DJ, sinó que es varen tenir
també que adaptar la resta de nens i també ella mateixa. L’arribada d’un nen
amb aquestes característiques no passa desapercebuda per ningú. Els nens del
seu grup-aula es varen tenir que acostumar a la presència d’en DJ, ja que, com
ens conta la autora de la ponència, en DJ tenia un comportament diferent, li
costava més assolir les rutines, respectar el torn de paraula, etc. Però de tot
el que conta la mestra a sobre d’aquest procés, vull comentar un aspecte en
concret. I és que em sembla molt interessant la manera en la que treballen a l’aula.
Per grups cooperatius. Aquesta metodologia
afavoreix molt a en DJ, ja que dins el seu grup té un rol en el que es sent
important i útil. A més els nens del seu grup, i de l’aula en general, ja
coneixen en DJ i ja saben quines necessitats té i com el poden ajudar. Aquest
darrer fet va ser el que em va cridar més l’atenció: els nens saben com s’han
de comportar amb en DJ. Per exemple, quan no sap fer alguna, cosa no li han de
fer directament, sinó que l’han d’animar a fer-ho sol o simplement ajudar-lo
perquè ho faci ell. Aquest fer em sembla meravellós, ja que tots aprenen de tots, i
la resta de companys d’en DJ aprenen a ajudar a una persona d’aquestes
característiques. Un fet molt important, ja que això serà molt valuós durant
la seva vida.
A cada grup de feina hi ha 5 rols. I cada nen
assumeix un rol diferent. Aquests són: animador, secretari, moderador,
responsable de material i ajudant de material. En DJ té aquest darrer rol, el d’ajudar
a l’encarregat del material. Com ens diu la seva mestra, hem de tenir clar que
no podem demanar el mateix a tots els nens, sinó que a cada nen hi ha que
demanar-li segons les seves possibilitats. En aquest sentit la mestra d’en DJ
va creure adient el paper d’ajudar de material, ja que per una banda, és un càrrec
que li permet acompanyar contínuament a l’encarregat del material als seus
desplaçaments per l’aula i té l’oportunitat d’aixecar-se més que la resta de
companys d’una manera justificada (ja que li costa més que als altres estar
assegut tant de temps), i per altra banda, va coneixent els diferents
materials, on es guarden les coses, aprèn vocabulari, etc. També és un rol molt favorable per ell perquè
es sent responsable i útil, ja que si ell no porta el material als seus
companys, aquests no poden seguir amb l’activitat.
Tot el que ens conta la mestra d’en DJ ho podreu
llegir al link que poso a continuació. M’ha semblat un testimoni moltíssim útil
per una futura PT (mestre de suport), ja que et dóna moltes estratègies,
maneres de fer les coses, els perques d’aquestes actuacions, etc. Hi ha varis
aspectes que m’han semblat molt interessant i m’han aportat noves estratègies
per quan em toqui a mi exercir. Hi ha aspectes que a vegades ens passen
desapercebuts, com per exemple el de que els seus companys sepin com ajudar-lo
i com indicar-li les coses. Això duu una feina diària al darrera, però tots en
sortim beneficiats, per tant val la pena tenir-ho ben present.
A la pàgina 93 d’aquest document podeu llegir la
història d’en DJ completa:
http://www.granada2010down.org/adjuntos/cTexto/9_1_congreso_0.pdf
No hay comentarios:
Publicar un comentario