lunes, 20 de marzo de 2017

El cas d’en DJ

El cas d’en DJ

A classe de Intervenció des del Context Familiar i Social de l’Infant amb Discapacitat vam estar llegint i comentant el cas d’en DJ; un nen de 4 anys que entra a un col·legi ordinari (el qual li tocava per zona), a 2n d’Ed. Infantil. En DJ té el Síndrome de Down. La que ens conta la història és la seva mestra i ho fa a la ponència “La inclusión escolar en los centros de Educación Infantil y Primaria: Cinco reflexiones a dúo a propósito de la historia de D.J”

El primer que ens conta la mestra és el fet que, el procés d’adaptació no només va ser cosa d’en DJ, sinó que es varen tenir també que adaptar la resta de nens i també ella mateixa. L’arribada d’un nen amb aquestes característiques no passa desapercebuda per ningú. Els nens del seu grup-aula es varen tenir que acostumar a la presència d’en DJ, ja que, com ens conta la autora de la ponència, en DJ tenia un comportament diferent, li costava més assolir les rutines, respectar el torn de paraula, etc. Però de tot el que conta la mestra a sobre d’aquest procés, vull comentar un aspecte en concret. I és que em sembla molt interessant la manera en la que treballen a l’aula. Per grups cooperatius.  Aquesta metodologia afavoreix molt a en DJ, ja que dins el seu grup té un rol en el que es sent important i útil. A més els nens del seu grup, i de l’aula en general, ja coneixen en DJ i ja saben quines necessitats té i com el poden ajudar. Aquest darrer fet va ser el que em va cridar més l’atenció: els nens saben com s’han de comportar amb en DJ. Per exemple, quan no sap fer alguna, cosa no li han de fer directament, sinó que l’han d’animar a fer-ho sol o simplement ajudar-lo perquè ho faci ell. Aquest fer em sembla meravellós, ja que tots aprenen de tots, i la resta de companys d’en DJ aprenen a ajudar a una persona d’aquestes característiques. Un fet molt important, ja que això serà molt valuós durant la seva vida.

A cada grup de feina hi ha 5 rols. I cada nen assumeix un rol diferent. Aquests són: animador, secretari, moderador, responsable de material i ajudant de material. En DJ té aquest darrer rol, el d’ajudar a l’encarregat del material. Com ens diu la seva mestra, hem de tenir clar que no podem demanar el mateix a tots els nens, sinó que a cada nen hi ha que demanar-li segons les seves possibilitats. En aquest sentit la mestra d’en DJ va creure adient el paper d’ajudar de material, ja que per una banda, és un càrrec que li permet acompanyar contínuament a l’encarregat del material als seus desplaçaments per l’aula i té l’oportunitat d’aixecar-se més que la resta de companys d’una manera justificada (ja que li costa més que als altres estar assegut tant de temps), i per altra banda, va coneixent els diferents materials, on es guarden les coses, aprèn vocabulari, etc.  També és un rol molt favorable per ell perquè es sent responsable i útil, ja que si ell no porta el material als seus companys, aquests no poden seguir amb l’activitat.

Tot el que ens conta la mestra d’en DJ ho podreu llegir al link que poso a continuació. M’ha semblat un testimoni moltíssim útil per una futura PT (mestre de suport), ja que et dóna moltes estratègies, maneres de fer les coses, els perques d’aquestes actuacions, etc. Hi ha varis aspectes que m’han semblat molt interessant i m’han aportat noves estratègies per quan em toqui a mi exercir. Hi ha aspectes que a vegades ens passen desapercebuts, com per exemple el de que els seus companys sepin com ajudar-lo i com indicar-li les coses. Això duu una feina diària al darrera, però tots en sortim beneficiats, per tant val la pena tenir-ho ben present.

A la pàgina 93 d’aquest document podeu llegir la història d’en DJ completa:

http://www.granada2010down.org/adjuntos/cTexto/9_1_congreso_0.pdf

No hay comentarios:

Publicar un comentario